25 september 2006

Het mes in de financiële planning

Vandaag bijna anderhalf uur bij Werkconsult gezeten. Onderwerp vandaag: de financiële kant van m'n ondernemingsplan. Helaas heb ik daar de afgelopen drie weken bij lange na niet zoveel tijd aan kunnen besteden als ik had gewild, dus staat er ook minder in dan eigenlijk de bedoeling is.

Resultaat van dit gesprek is wel dat de investeringen flink teruggeschroefd zijn. De complete Adobe Web Bundle (€ 1.995 ex. BTW) bevat dan wel zo'n beetje alles wat je als professioneel webdesigner nodig zou kunnen hebben, maar aangezien de doelgroep bestaat uit klanten die niet veel meer willen dan een redelijk simpele website van een paar pagina's kan het eigenlijk ook heel goed met FrontPage gedaan worden. Een een boekhoudpakket van ettelijke honderden Euro's is ook leuk, maar aangezien ik toch maar een beperkt aantal uren per week hieraan kan besteden zal het aantal opdrachten ook zeer beperkt zijn, en kan de administratie ook net zo goed in een paar Excel-sheets ondergebracht geworden.

De enige relatief grote investering die nog overblijft is die voor een nieuwe laptop, want die ga ik zeer zeker wel nodig hebben. M'n huidige is theoretisch nog goed genoeg, maar die heeft nog wel eens moeite met opstarten en dat komt bij de klant natuurlijk niet echt professioneel over. En zelfs hier gaat het nog in gedeelten: eerst alleen de laptop, en als er voldoende geld binnen is gekomen komt daar dan nog een dockingstation en een externe monitor bij.

Volgende afspraak is over twee weken, hopelijk is m'n financiële planning dan wel klaar en heb ik zelfs iets van een marketingplan.