19 oktober 2006

Gratis werken?

Sonja had vanochtend een tweede gesprek met Yacht, en kwam terug met de verheugende mededeling dat ze morgen een vervolggesprek heeft. Tot zover het positieve deel.

Minder enthousiast ben ik over wat er achteraan kwam. De bedoeling was eigenlijk dat ze in die functie eerst drie maanden zou gaan werken met behoud van uitkering, maar aangezien we geen uitkering krijgen gaat dat dus al niet door. De opdrachtgever blijkt echter toch aan hetzelfde kostenplaatje vast te houden, wat dus betekent dat ze dan eerst drie maanden onbetaald moet gaan werken. Dat wordt dan wel voor een klein deel gecompenseerd door de opleiding die ze dan krijgt, maar toch vind ik het een slecht idee. Het is tenslotte wel werk, en dat behoort gewoon betaald te worden. Werkgevers kennende zou het me dan ook allerminst verbazen als die opleiding in de praktijk niet zo heel veel voor gaat stellen (ik heb in mijn eigen "carrière" al meegemaakt dat een beloofde opleiding alsmaar met allerlei smoesjes werd uitgesteld) en ze na die drie maanden weer op straat wordt gezet, zodat de werkgever toch lekker drie maanden gratis personeel heeft gehad.

Een toegevoegd probleem is de Belastingdienst. Zeker als er geen salaris betaald wordt is de kans groot dat die opleiding beschouwd zal worden als een op geld waardeerbare arbeidsbeloning, en we dus straks inkomstenbelasting moeten gaan betalen over de prijs van die opleiding. Als je dan bedenkt dat een opleiding al gauw duizenden Euro's kost en je voor de Inkomstenbelasting moet rekenen op een tarief van pakweg 30%, dan zal het duidelijk zijn dat dit wel eens een prijzig scenario zou kunnen worden.