29 november 2006

Het UWV meldt zich weer eens

Zojuist werd ik gebeld door een dame van het UWV over mijn bezwaarschrift, kennelijk met de bedoeling mij er van te overtuigen dat ik m'n bezwaar het beste in kan trekken.

Kennelijk was met mijn verzoek om een opleiding niks gedaan omdat ze nooit de gevraagde offertes ontvangen zouden hebben; ik zou toch zweren dat ze die informatie wel degelijk van Johan gehad hebben. Bovendien zou ik er niet voor in aanmerking komen omdat ik, gezien mijn CV, een goede kans had om weer aan de slag te komen en ik ook nog eens tegen het einde van de uitkeringsduur aanzat. Dat ik op dat moment al een jaar thuiszat was voor het UWV kennelijk geen indicatie dat het misschien toch niet echt mogelijk was om een baan te vinden.

Maar daar bleef het niet bij, ze had nog een argument: er was geen geld. Als ik in zee was gegaan met een door het UWV aangewezen reïntegratiebedrijf zou er maximaal € 5.000 opleidingsbudget zijn geweest, maar aangezien ik een IRO heb was er helemaal geen budget, want die € 5.000 was al gebruikt om WerkConsult te betalen. Hetgeen dus alleen kan leiden tot de opmerkelijke conclusie dat reïntegratiebedrijven gratis werken als ze door het UWV worden aangewezen...

Dat alles was me bij het intakegesprek voor het reïntegratietraject echter door het UWV niet verteld. En wat doet het UWV (in persoon van die dame) vervolgens? Niet de juiste reactie geven en de hand in eigen boezem steken, maar de schuld daarvoor leggen bij WerkConsult, want die hadden mij dat moeten vertellen. Juist ja. Aanstaande maandag heb ik weer een afspraak met Johan, ik heb zo'n idee dat die lichtelijk pissig gaat worden als ik 'm het verhaal vertel.

De dame suggereerde vervolgens dat ze me het verhaal ook nog op papier kon toesturen, maar dat ik het bezwaar ook in kon trekken. Mooi niet dus, de procedure schrijft voor dat ik m'n bezwaren mag toelichten in een hoorzitting, en aangezien het UWV altijd strak vast wil houden aan procedures zal die hoorzitting er komen ook. Dus heb ik haar verteld dat ik nog zit te wachten op de uitnodiging, die zal ze me toesturen. Mooi, want aan tafel praat het toch makkelijker dan door de telefoon, bovendien kan ik me dan erop voorbereiden, heb ik dan m'n dossier bij me, en wellicht ook Johan.

1 Comments:

Blogger Sefke sprak...

Via een google-search "koffiemok" ben ik bij jouw twee blogs terechtgekomen.
Heb veel gelachen.

11:56  

Een reactie posten

<< Home